fbpx
Selecteer een pagina

Vorige week vond The Selfmade Summit plaats, georganiseerd door Emilie Sobels van Hashtag Workmode. Een paar jaar geleden was zij op een groot female summit en vatte toen het plan op dit ook in Nederland te organiseren. Ik heb er diep respect voor dat haar dit gelukt is. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk en veel werk het is om een evenement vol te krijgen en ik heb op instagram gezien hoeveel energie hierin werd gestoken. Uiteindelijk was het uitverkocht! Ik heb even getwijfeld of ik zou gaan omdat ik dit jaar wil investeren in meer kennis maar het kwam qua timing niet uit en ik voelde me in eerste instantie niet helemaal aangesproken door de kleurrijke en (naar mijn smaak) erg girly branding.

Maar ik besloot gisteravond wel een digital ticket te kopen wat ik echt een enorm slim idee vind. Als ik het goed heb, is Emilies partner eigenaar van een bedrijf dat livestreams regelt en ik vind dit heel tof. De avond ervoor toch nog, voor een redelijke prijs (€69) waar je ook een instagramcursus voor koopt, toch nog erbij zijn. Je kon via de livestream alleen de keynotes op de Main Stage volgen. Ik ben er dus niet geweest maar heb deze dames via de livestream horen spreken.

  1. Aranka van der Voorden – businesscoach Prettty Ambitious 

Besteed echt veel aandacht aan je ‘Over mij’ pagina en zet daar zeker een link in naar je newsletter. Vond ik een slimme! Veel mensen klikken op deze pagina.

2. Eleonore Säll – GANT

Het gaat niet over het product maar over de boodschap (Denk Nike: Do it). Gant wil mensen laten zien dat je moet blijven leren en nieuwsgierig moet blijven. Ze maakten een mooie campagne met sterke vrouwen met een mooi Gant-shirt aan met de boodschap: ‘They changed the world, not the shirt’). Ook Aranka noemde dit in haar talk over content: drop niet continu je product maar verspreid je boodschap. Je ziet dat de nieuwe generatie hoofddredacteuren (Linda Meiden, Glamour bijvoorbeeld) dit nu ook goed doen. Hun bladen ‘staan’ ineens voor feminisme, ze sluiten aan bij een nu populaire boodschap. En dat werkt.

3. Lesley Flohil – Tikkie

Deze dame vond ik heel sterk in het vertellen van haar verhaal: er zat een duidelijke opbouw in met goede learnings, een begin, een kern en een eind en een toffe call to action. Wat ik ook erg leuk en verfrissend vond is dat ze zichzelf duidde als ‘blauw’, een van de kleuren uit een persoonlijkheidstest (ik denk Disc?) die staat voor iemand die houdt van details en processen. Geen eigenschappen die je veel ziet bij mensen die bij een start-up werken, die zijn vaak geel; visionair, grote denkers. Haar tip: het is goed om beide mensen in je team te hebben. Als visionair zie je de grote stip op de horizon maar je hebt ook mensen nodig die je roadmap maken. Klopt helemaal en herken ik als geel persoon. Je hebt juist mensen in je team nodig die niet op jou lijken.

4. Milou Turpijn – Womens Health

Milou werd best wel een beetje out of the blue gevraagd om hoofdredacteur van Womens Health te worden. En besloot het gewoon te doen. Wat ze al kon, ging ze doen. Voor wat ze (nog niet) kon, ging ze mensen vragen. Ik vind dat inspirerend. Natuurlijk moet je wel de juiste skills hebben maar vaak zijn wij vrouwen veel te afwachtend. Of, zoals Neelie Kroes laatst in een interview zei: ‘Ik kom zo vaak vrouwen tegen die, als ze een mooie carrierestap aangeboden krijgen, zeggen: ‘Nu nog niet, misschien over een paar jaar’. Maar dan is de baan weg.’ Dus ja, soms is het een kwestie van toch ja zeggen.

Al met al toch tof om wat dingen mee te krijgen. Ik merk vaak dat na zo’n dag, net als het Social Today Event, er toch later nog wat dingen beklijven waar je best wat mee kunt.