Gisteren (14 februari) was ik bij het Social Today Event van Frankwatching. Voor wie dit niets zegt: Frankwatching is een (misschien wel de) website voor trends over online, marketing en social. Recent schreven ze dit artikel over de learnings van hun vijftienjarig bestaan dat ik met veel plezier heb gelezen. Zij organiseren dit Social Today Event met als ondertitel: What’s next in social.
>> Check hier de liveblog van het event! (en vind mijn story :))<<
Als die ondertitel een verwachting was, dan moet ik eerlijk zeggen dat ze die niet helemaal hebben waargemaakt. Ik heb op deze dag niet veel nieuws gehoord en had wat meer diepgang verwacht. Het is geen goedkoop event en er stonden klinkende namen op het programma. Ik heb natuurlijk gekozen voor een aantal sprekers en lang niet iedereen gehoord. En gelukkig wel een toffe dag gehad met goed gezelschap. En er valt natuurlijk altijd wat op te pikken. Dus hierbij:
Los het probleem op van je doelgroep
Ik woonde de talk bij van de brandmanager van Fonq over hun herpositionering. Van generalisten willen zij zich gaan positioneren naar specialisten voor alles rondom huis. Ze brachten daartoe een aantal woononzekerheden (ik kreeg wel de kriebels van dat woord) in kaart van hun doelgroep: welk vloerkleed moet ik kiezen? Wat doe ik met mijn lege muur? In hun content gaan ze in op deze onzekerheden door bijvoorbeeld blogs te publiceren met titels als: 7 keer vloerkledentrends. Ik maak ook vaak mee dat organisaties vooral vanuit hun eigen boodschap denken en doe dat zelf ook nog weleens te veel. Goed om dus weer even aan herinnerd te worden.
Gebruik symbolen en emoji’s
Deze was wel nieuw voor mij, namelijk dat het goed is om in je instaposts gebruik te maken van emoji’s. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat je meer likes oplevert maar het werd gebracht als een pre. Wat ik wel zelf ervaren heb, is dat het heel leuk is en ook veel reacties oplevert als je (bijvoorbeeld om mee te doen aan een prijsvraag) mensen vraagt om iets in emoji’s te beschrijven. Bijvoorbeeld hun ochtendritueel.
Maak een contentserie
Ik geloof er erg in dat je content in campagnes moet opdelen. Natuurlijk heb je gewoon je wekelijkse of maandelijkse contentschema en dan het liefst ingedeeld in rubrieken maar om echt reuring en volgers te genereren zul je in campagnes moeten denken. Of contentseries, zoals Kim Swagemakers deelde. Bijvoorbeeld zeven dagen lang een bepaald thema… Heel concreet: de veertigdagentijd is een mooi iets om een serie te maken in je content.
Niet zenden maar contact hebben
Ik was samen met Wilmie Riemer bij dit event. Zij is managing director bij IDD en weet dus megaveel over strategie en communicatie. Zij wees me er nuchter op hoe eigenlijk alles wat vandaag gezegd was basic communicatie is: je doelgroep bepalen (alleen noemen we dat nu audience), een doel formuleren, niet zenden…
Er is niets nieuws onder de zon
Op instagram is dit wel echt een basic: je kunt zoveel posten en stories maken als je wilt maar als niet reageert op anderen, zul je nooit groeien. Dat is ook echt mijn ervaring. Uiteindelijk groei je echt vooral door interactie te hebben en doordat anderen jou noemen en taggen.
Deze drie elementen zorgen dat mensen je content willen delen
Van de mannen van Uber Eats die kwamen vertellen over hoe zij hun (online) campagne hebben opgezet: Mensen willen je content delen (in het geval van instagram is delen niet echt van toepassing, het gebeurt dan meer dat mensen elkaar gaan taggen, dit noemden ze niet maar vind ik wel een belangrijk verschil. Echt viral gaan kan niet op insta, tenzij je meer likes dan Kim Kardashian verzamelt): Zorg dat het emoties oproept, dat mensen zich ermee kunnen identificeren of dat het ze informeert.
Denk in rubrieken
Bijvoorbeeld: Motivational Monday (maar bedenk liever iets origineels ). En: Heb het liefst 1 onderwerp, 1 stijl en 1 doelgroep op je instagramkanaal. Dit is het mantra van Instagramexpert Kirsten Jassies en ik geloof daar zeker ook in. Iets wat ik zelf niet helemaal goed doe en waarop ik dit jaar ook actie ga ondernemen.
Integreer het maken van content in je organisatie
Volgens mij is HET grote probleem van organisaties en content het zinnetje: Zet jij dit berichtje even op social media? Dat is namelijk waar het vaak mis gaat. Content moet met liefde en precisie op de doelgroep gemaakt worden en dat lukt niet als verschillende afdelingen niet nauw samenwerken of niet goed geïntegreerd zijn. Ik kreeg de indruk uit het verhaal van de brandmanager van Fonq dat dat daar goed geregeld is: zij gaan bij de klantenservice te rade: welk probleem hoor je vaak? Vervolgens formuleren zij daar in hun content het antwoord op. Zo kwamen ze erachter dat mensen het vaak lastig vinden een vloerkleed te kiezen. Hoppa, een blog en video over hoe je goed een vloerkleed kiest. Ook kijken ze bij welke producten op de site mensen vaak uitstappen en maken content die deze mensen helpt kiezen.
Wil je vaker van dit soort posts of op de hoogte blijven van nieuws van mijn bedrijf? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief!