Het zijn spannende en intensieve tijden als je ondernemer bent. Misschien ben je nog aan het bijkomen van het nieuws en overzie je niet wat het voor gevolgen voor jouw business heeft. Het kan je een beetje een verlamd gevoel geven maar juist ook heel erg tot actie aanzetten. Hoe dan ook, er zijn voor veel ondernemers mogelijkheden om online hun business vorm te geven. Misschien net een beetje anders, maar toch. Ik zet een paar van mijn ideeen en gedachten daarbij voor je op een rij:

 

Kijk wat je online kunt aanbieden

Via diverse diensten is het heel goed met je klanten communiceren. Ik gebruik zelf graag Zoom. Let er wel op dat je je sessies met een wachtwoord beveiligt want deze online dienst is niet de meest veilige. Jitsi is een goed alternatief, werkt ook makkelijk maar ik vind de beeldkwaliteit daar wat minder van. Als een onderdeel van jouw business is om klanten te adviseren, kun je dat doorzetten. Schroom niet om klanten een mooi aanbod te doen. Je kunt dit iets goedkoper maken. In mijn geval: ik bied ondernemers adviestrajecten van een dag aan. Deze heb ik nu opgesplitst in zes sessies van een uur. Ik denk dat dit voor de ondernemer bijna nog aantrekkelijker is omdat ze in de week ertussen het ‘huiswerk’ kunnen verwerken en de week erna hun vragen kunnen stellen.

Organiseer een webinar

Dit is DE tijd om jouw kennis en kunde toe te passen op de huidige tijd. Je hebt nu meer tijd en daarom kun je deze goed gebruiken om je expertise te laten zien. Ben je kleurenadviseur? Geef in een webinar vijf tips hoe je zelf de beste kleur voor jou vindt. Ben je coach? Geef in een webinar mooie tools om een crisistijd door te komen. Dit kun je doen via Webinargeek maar je kunt ook een livesessie op Instagram houden (is meteen goed voor je bereik op Instagram).

 

Maak van een grote dienst een minivariant

Mensen zijn nu vooral gebaat bij kleine, snelle oplossingen. Zo is bijvoorbeeld mijn Instagramscan ontstaan. Het is een kleine variant van de uitgebreidere Instagramcursus die ik normaal geef. Denk in oplossingen en in behoeften. Word concurrent van je eigen diensten. Als jij het niet bedenkt, bedenkt iemand anders het wel.

Denk vanuit de klant

Het is een verwarrende en overweldigende tijd. Waar heeft jouw klant nu behoefte aan? Maak dat heel specifiek. Of houd polls op je Instagram. Neem een goede klant van je in gedachten en beeld je in waarmee je hem of haar nu zou kunnen helpen.

Wees creatief

Misschien kun jij jouw diensten of product nu echt niet voortzetten. Maak dan werk van andere dingen: met wie zou je kunnen samenwerken? Wie kun je iets leuks opsturen? Waarmee zou jij je klanten toch kunnen helpen? Kun je een flyer of minimagazine maken? Een mooie nieuwsbrief? Denk vooral in content, je hebt zoveel toe te voegen! Denk goed na, er zijn echt meer mogelijkheden dan je denkt!

 

Vergeet dit niet:

Wat ik nog belangrijk vind om te zeggen is: geef je diensten online niet ineens gratis of veel goedkoper weg. Van de week las ik de geschiedenis (Genesis 47) waarin Jozef de leiding heeft over het verdelen van het voedsel. Er is hongersnood en mensen komen bij hem om eten vragen. Hij geeft dat niet zomaar weg maar vraagt er iets voor terug. Dat kun je zakelijk noemen. En dat is het ook. En als jij graag wilt geven: doen! Maar ook online geldt jouw expertise nog steeds en is dat geld waard.

PS Wil je zien hoe ik dit heb aangepakt? Of wil je zelf advies? Kijk dan even hier. Ik bied nu drie online diensten aan: een instagramcursus en instagramscan en online businesscoaching. Die laatste is wat voor jou als je hulp wilt bij het aanbieden van jouw diensten online.