Afgelopen vrijdag was ik op de Magazine Inspiration Day die georganiseerd werd door de Nederlandse Vereniging van Journalisten en de Magazine Media Associatie. Het was voor mij de eerste keer en ik vond het tof om erbij te zijn. Ik ging samen met vriendin en tekstschrijver Esther de Hek zodat ik naast geïnspireerd worden ook kon bijkletsen. Twee vliegen in één klap dus. Ik deel in dit artikel een aantal lessen met je die ik deze dag opdeed.

1.Change or die >> Charge or die

Het eerste seminar op het hoofdpodium werd gegeven door Juan Senor, directeur van INNOVATION Media Consulting en hij sprak duidelijke taal. Het belangrijkste: inkomsten voor media moeten niet (meer) grotendeels komen van adverteerders maar van lezers. Senor is ervan overtuigd dat lezers uiteindelijk betaalde (online) lidmaatschappen zullen nemen omdat ze door de bomen het bos van alle fake content niet meer zien. Ik vond dit heel interessant omdat ik in mijn rol als hoofdredacteur van Sestra mama natuurlijk zoek naar nieuwe abonnementsvormen (ook online) maar ik voor mijn nieuwe concept Villavie mensen member wil maken van een online academy. Ook hiervoor onderzoek ik verschillende verdienmodellen. Senor benadrukte ook we niet afhankelijk moeten zijn van alleen sociale platformen. Hij liet zien hoeveel clickfraude er gedaan wordt en facebookcampagnes daarom niet betrouwbaar zijn.

2.Begin met experimenteren

Een onwijs tof concept is de podcast van het Duitse tijdschrift Zeit Magazin. Zij interviewen in deze podcast een bekend iemand en deze mag bepalen hoe lang het interview duurt. Het eerste interview, met een bekende Duitse Youtuber, duurde meer dan acht uur… Veel uitgevers zijn bang om nieuwe dingen uit te proberen en de bazen van hoofdredacteur Christoph Amend stonden ook niet meteen te springen om budget vrij te maken voor dit wilde plan. Maar proberen mocht wel. De podcast staat nu voortdurend in de Apple toptien. Dus, uitgevers en directeuren: Geef je personeel de ruimte en tijd om te experimenteren!

3. Klein, kleiner kleinst = beste content

Helene van Santen, hoofdredacteur van Kek mama deelde lessen over online groei. Kek mama is afgelopen jaar enorm online gegroeid. De lessen waren voor mij niet nieuw (gelukkig, dan zou ik mijn werk niet goed doen) maar eentje vond ik wel een leuke eyeopener om te delen: Maak de onderwerpen van blogberichten zo klein mogelijk. Een succesvol artikel op kekmama.nl: 5 x leuke uitjes voor kids onder de 2 jaar. Heel specifiek en je kunt bijvoorbeeld een artikel uit je magazine met 35 uitjes voor kids, zodoende opsplitsen in heel veel blogs en social media berichtjes.

4. Een goed interview begint met een goed idee

Hoewel ik zelf niet vaak meer interview, wilde ik toch graag naar de talk van Sara Berkeljon want ik ben groot fan van de interviews in Volkskrant magazine. Ze vertelde veel anekdotes en daar hoopte ik op. Gelukkig bleken haar lessen niet alleen op interviews toepasbaar. Haar les: Een goed interview begint met een goed idee, kun je ook noemen: een goed (online) concept begint met een goed idee. Zo zette ze Sunny Bergman en Theo Maassen bij elkaar en dat werd een knaller van een interview. Zoeken naar gekke combinaties van mensen of grappige invalshoeken kun je voor heel wat branches inzetten.

5. Mensen lezen vaak in bad

Farrah Storr is hoofdredacteur van Elle Magazine UK en natuurlijk keek ik uit naar haar talk. Ik zuig interviews met internationale hoofdredacteuren altijd op en kan alleen maar dromen van hun oplages en budgetten. Recent heb ik op Masterclass (de veel toffere leerzame variant van Netflix) de lessen van Anna Wintour gevolgd, ZO interessant! Storr vertelde dat mensen gemiddeld 25 minuten in een blad lezen. Vaak de tijd dat ze in bad doorbrengen. Dit betekent veel voor de inhoud van je blad. Ook van lezers van Sestra mama hoor ik vaak dat ze het blad er even bij pakken, even lezen, en weer wegleggen. Dit betekent dat er veel snackpagina’s in het blad moeten zitten en artikelen waar je niet langer dan een kwartier over leest.

Een leuke, gezellige en zeker inspirerende dag was dit! Ik vond het zelf opvallend om bij mezelf te merken dat ik vooral het verhaal over businessmodellen van Juan Senor (waar hij helaas snel doorheen ging) het meest interessant vond. Hoewel ik het bladenmaken an sich nog steeds het mooiste vak vind wat er is, vind ik het businessmodel er achter en het nadenken over verdienmodellen misschien nog wel mooier. Dat is de ondernemer in mij denk ik. 

Over mij: Ik ben Eline Hoogenboom (35) en ik adviseer organisaties en ondernemers over concept, content en community. Ik heb veel ervaring met het opbouwen van (online) concepten (Huis van Belle, Lume, PuurVandaag, Villavie) en deel deze kennis graag. Ik geef trainingen (binnenkort staat deze instagramtraining gepland) en werk voor organisaties. Ook ben ik hoofdredacteur van Sestra mama en ben ik net gestart met Villavie: Een online academy waarin ik vrouwen help het #notsoperfect leven met God voluit te leven. Ook ben ik auteur van Moeders mooiste, Notsoperfect en (verschijnt binnenkort) Villavie het boek. Neem gerust contact met me op als je een vraag hebt!